Beste lezer,
Heel bijzonder is het om te zien dat er een mooi doel is bereikt! Het nieuwe schoolgebouw vervult nu al een centrale functie vervult binnen de gemeenschap. De snelheid en impact van de projectresultaten blijven ook ons verrassen.
“Sailung aan het woord”
Krishna vertelt:
Kids Learning English School in de memory van Ton Van Den Brink werd formeel opgericht in april 2017 onder auspiciën van gemeente Shailung voor kinderen uit de regio met daarbij geen onderscheid tussen arm en rijk, gelovig of niet gelovig. De school is opgericht om kwaliteitsonderwijs te geven volgens onderwijssysteem van de 21e eeuw.
In de 5 jaar na de oprichting van de school, kunnen we trots melden dat we de prachtige resultaten hebben behaald, zowel in de schoolprestaties als de sociaal-emotionele ontwikkelingen van kinderen. En natuurlijk het succes van bouw van de prachtige “Blue”- school met 12 ruimten en het sanitair gebouw.
Ook blij zijn we met onze onderwijzers die excelleerde tijdens hun opleidingen. En met onze beste vrienden uit Nederland, ze staan ons altijd terzijde. We geloven niet alleen in het onderwijzen van de kinderen over de schoolboeken, we geloven eerder in het faciliteren van hen vanuit de vele aspecten van het leven. We onderwijzen niet alleen een kind, maar we onderwijzen een kind dat veel informatie ophaalt via verschillende dimensies van het leven.
Wij geloven in het bieden van een complete omgeving waarin hij/zij tal van aspecten kan visualiseren waar hij/zij zichzelf kan accommoderen met alle onbekende zaken van het leven. Daarom hebben wij een huiselijk milieuvriendelijk gebouw gerealiseerd in samenwerking met onze vriendenstichting in Nederland. We denken dat onderwijs een weg is om te bewandelen voor de competentie van de leerlingen, waar ze zichzelf in de comfortabele zone kunnen vinden om zelfs in elke vorm van complexiteit te leren. Het is dus om ze te sterken. Wij proberen ze kracht mee te geven met nieuwe inzichten van toepasbaarheid, creativiteit en productiviteit.
In de lange weg om de prachtige resultaten te bereiken, is er natuurlijk de immense hand, geest en ziel van vele creatieve personen. We hebben met veel ups en downs dit succes van vandaag kunnen behalen. We weten dat er achter elke prestatie grote inspanning zit, het goede teamwerk van nationale en internationale leden van de school en het zeer vriendelijke onderwijs dat hier wordt gegeven. Ik juich toe dat zowel de leraren als de studenten deze belangrijke plek als hun warme thuis voelen, maar niet alleen als een school om alleen te studeren.
We zijn het eens in de doctrine van minimalisatie van kosten en maximalisatie van kwaliteit. De taken, die we in volume uitvoeren, doen er minder toe dan die van de taak waar we naar streven. Dus ik streef naar de waarde in alle daden, hetzij in de klas, hetzij buiten de klas. Of dat nu in het persoonlijke of professionele leven is, de waarde wordt ooit als kostbaar beschouwd. Ja, dit is het tijdperk van het toevoegen van waarde in elke daad.
Het onderwijssysteem van een land zou het dagelijks leven van mensen moeten verbeteren, aangezien onderwijs een goede basis meegeeft in het leven. Onderwijs zou het kloppende hart moeten zijn van onze cultuur, technologie en dagelijkse activiteiten van het leven. Onderwijs moet het leven van mensen in hun eigen levenssituatie verbinden. We geloven dus in het bieden van onderwijs om het leven van leerlingen vanuit verschillende dimensies te verrijken.
Dus in deze periode van vijf jaar waren de gemeenschapskinderen en wij erg blij dat we na twee jaar erin zijn geslaagd om mooie en veilige klaslokalen te bouwen, met veel faciliteiten zoals computerruimten, keuken, kantoorruimten, digitale klaslokalen, enz. De ligging in het berggebied geeft vaak extra uitdagingen in het regen- en winterseizoen. We proberen ons best te doen, maar vanwege een gebrek aan transport- en communicatiefaciliteiten is dit nog weleens een uitdaging.
Tot slot wil ik al onze nationale en internationale teams bedanken om onze droom waar te maken.
“Mijn school is de beste school !”
een bijdrage van juffrouw Minita en twee van haar leerlingen, Prakash en Samichya uit class 4:
Waarom mijn school de beste school is!
Mijn schoolnaam is Kids Learning English School (KLES) Ter nagedachtenis aan Ton Van Den Brink.
De school ligt op een prachtige plek en is gestart in 2074 (Nepaleese kalender). Het is prachtig omgeven door groene bomen en bloemen; het is gelegen in Managaun, Shailung-8, Dolakha. Het is een van de beste scholen in ons dorp. Het gebouw van onze school is groot, het schoolterrein is vol gras met prachtige bloemen en een schone omgeving. Het is gelegen tussen de bergen, zonder enig lawaai of vervuiling.
Het gebouw van mijn school is groot en groots. Het is 1 jaar geleden gebouwd. Het bestaat uit 12 lokalen, een grote lerarenkamer, een klaslokaal van kleuter tot klas vier en een grote keuken met geweldig keukengerei. Onze school heeft veel voorzieningen zoals een computerlokaal, een bibliotheek in elke klas, een grote speeltuin waar we tijdens onze lunch rusten of spelen. We hebben een prachtig podium met twee vlaggen, één is de vlag van Nepal (ons geliefde land) en de andere de Nederlandse vlag (ons beste ondersteunende vrienden- en familieland). En ook hebben we aparte toiletten. In onze school kunnen leerlingen van kleuter tot Class vier lezen. Er zijn meer dan honderd leerlingen op mijn school. Mijn school met zeven leraren, ons schoolhoofd is zo bescheiden dat we gemakkelijk met hem kunnen praten en we aarzelen nooit als we iets moeten bespreken en andere leraren zijn de beste en goedhartig! Ze leggen ons het onderwerp op een zeer constructieve en interessante manier uit met zeer bescheiden gedrag. Met goede leraren en de speelse omgeving in mijn school maakt mijn school de beste.
. Mijn school is een erg leuke plek waar ik elke dag heen ga.
. Ik ga naar school om te studeren, lezen en spelen.
. Mijn leraren op school leren ons respect, eerlijkheid en creativiteit en verantwoordelijkheid in de samenleving.
. Ik hou heel veel van mijn school. Het is een plek waar ik leer te groeien.
Op onze school krijgen we de kans om deel te nemen aan verschillende neven- en buitenschoolse activiteiten die onze persoonlijkheid aanscherpen. Op school krijgen we zinvolle en vaardigheidstrainingen. School geeft ons de kans en het platform om het talent van een leerling te ontwikkelen en op te poetsen. Last but not least —- kinderen zijn de mooie toekomst van ons land, dus als ze onderwijs krijgen, is dat belangrijk voor de ontwikkeling van ons land!
Minita Thakuri ,Prakash Subesi en Samichya Shrestha
Bezoek aan Sailung
Begin juli is Jan Post 3 weken in Nepal geweest. De bedoeling was te helpen om al de spullen die met de container zijn verstuurd in elkaar te zetten en te installeren. Daarnaast om te overleggen met de nieuwgekozen leiders van lokale en overkoepelende gemeente-organisaties omtrent het 3 jarenplan.
Helaas zijn we volop geconfronteerd met de bureaucratie en corruptie in Nepal. Al met al kwamen de spullen met een vertraging van vier weken en extra rekeningen van ruim €5000,- in Sailung aan. Het goede nieuws is dat vrijwel alle materialen zijn aangekomen. En dat zijn er heel veel! De lokalen zijn gevuld met het nieuwe meubilair, beamers en computers worden geïnstalleerd, leermiddelen ingedeeld, de generator is in werking en de introductie van de naaimachines wacht nog even tot het regenseizoen voorbij is. De kinderen en gemeenschap zijn voorzien van kleding en de spullen voor de medische zorg zijn opgehaald. Dank aan alle sponsoren voor het doneren van de vele spullen.
Bus project:
Met de voltooiing van het indrukwekkende blauwe schoolgebouw en de erkenning van de hoge kwaliteit van het onderwijs, onderzochten gezinnen die verder van de school woonden de mogelijkheid om vervoer te regelen met een kleine 4WD-truck om hun kinderen naar de school te brengen. Lopen is te ver en te moeilijk voor de kleintjes. Het schoolbestuur anticipeerde op hun verzoek en kocht na lang zoeken een kleine 4 wiel aangedreven bus. Met de start van het nieuwe schooljaar komen nu 31 kinderen met de bus. Ook 3 leraren en de dokter gebruiken de bus om naar de school te gaan.
Muna is ook heel blij dat de bus naar haar huis komt. Muna is 9 jaar maar kan door een brandongeval maar een klein stukje lopen. Dankzij de bus kan zij naar school.
De bus komt ook langs een gezin met 7 zusjes. Geen van de zusjes ging naar school. Maar nu ze het enthousiasme van de andere kinderen in de buurt zien, komen ook het 2 na oudste meisje Alina, 10 jaar, en haar 2 jongere zusjes naar de school. Het gezin heeft niet de middelen om het schoolgeld te betalen, maar ze hebben het geluk dat hun verhaal werd gedeeld met de kunstenares Ragini Upadhyay die bereid was het gezin te ondersteunen via de Shivata Love Foundation.
Hoewel de schoolbus veel succes bracht, is de exploitatie ervan lastig. De prijs van diesel is meer dan verdubbeld en het verbruik is, zeker tijdens het regenseizoen, bijna 4 keer hoger dan aangegeven. Om kosten te besparen, overnacht de chauffeur bij het gezin op het startpunt van de busreis. Het was een bijzondere ervaring om een rit mee te maken. Het leek wel een kermisattractie zoveel gehobbel en geschud. Het startpunt vanwaar de kinderen worden opgehaald ligt ruim 500 meter lager dan de school. Het is een inspannende rit voor chauffeur Milan, waarbij veel moet worden geschakeld en zo nu een dan een nieuwe poging moet worden gedaan om door zeer slechte stukken weg te geraken. Tien van de 31 kinderen die met de bus meerijden komen van gezinnen die niet in staat zijn om een schoolbijdrage te betalen. Voor deze kinderen zoeken wij dan ook sponsoren.
Boeken voor iedere klas.
Het kwam mooi uit dat mevr. Fisher van de Stichting Thang (https://stichtingthang.com/ ) ons kon ontmoeten in de boekwinkel van Rajeev Joshi uitgever en Nepalees lid van Stichting Thang in Kathmandu. Na de nodige uitleg over de samenwerking en verdere mogelijkheden hebben we 3 bookbags aangeschaft (met dank aan de sponsoren) met totaal 150 kinderboeken. Nu is er in iedere klas een bookbag met boeken van het leesniveau in de klas.
Overleg chairman VDC.
Zoals gepland is er overleg geweest t.a.v. de opzet van het 3 jarenplan met de nieuwe, voor 5 jaar verkozen, politieke leiders van Shailung Village Development Comité [VDC] en de overkoepelende higher VDC.
Chairman Shailung VDC, dhr Dhana Bbahadur Tamang, wie zelf onderwijzer is geweest, heeft al een bezoek aan de school gebracht en is onder de indruk van het schoolgebouw en de lesmethoden die worden gehanteerd. Hij wil graag dat leraren van andere scholen stage lopen om ervaring op te doen.
De thema’s vanuit het 3 jaren plan passen zeker in zijn gemeente beleid. Voor het medisch steunpunt annex geboortecentrum Managaun geeft hij aan dat er een betere locatie beschikbaar is, meer centraal in de gemeenschap. Hij denkt dat de grondvoorbereiding mogelijk in oktober kan starten. Dhr. Dhana geeft aan dat er zeker drie personen fullltime zullen gaan werken.
Het verbeteren van de weg heeft voor hem een zeer hoge prioriteit. Als we volgend jaar terugkomen moet een groot deel van de weg zijn verhard en bestand tegen alle seizoenen.
Dit zal het rijden met de schoolbus ook een stuk eenvoudiger maken.
Verder is hij erg geïnteresseerd in de opzet van agricultuur en toerisme projecten voor de gemeenschap.
Nog meer overleg:
Het overleg met de chairman van higher VDC Shailung mr Rimal Babu Shrestha was heel bijzonder.
We mochten hem thuis in zijn eenvoudige appartement in Kathmandu op zijn vrije dag bezoeken. Ook hij heeft de school bezocht en is onder de indruk van resultaat.
Het driejarenplan is ook met Mr Rimal besproken; hij staat zeer positief tegenover verdere ontwikkeling van de agrarische sector.
De aardappelopbrengst is relatief laag. Dhr. Rimal zal de grond in Sailung laten onderzoeken op aardappelziekten, in Attarpur is het Potato Crop Development Center gevestigd (30km vanaf Shailung).
De oogst van bloemkool is meestal massaal met als gevolg dat de prijzen ook direct dalen. In het 3 jaren plan is een idee opgenomen om te onderzoeken of andere teelten denkbaar zijn.
Hij gaf aan dat 20km vanaf Shailung in Magapauwa (het dorp waar Shanti vandaan komt) een project met tomatenteelt in plastic kassen is gestart. Projectleider Norajon Shrestha zal ons zeker kunnen steunen bij een kassenproject in Sailung.
Toerisme is ook een belangrijk thema.
De Kathmandu Post schreef vorig jaar al dat het majestueuze Shailung een belangrijk toeristische attractie kan worden in het Dolakha district.
Op een hoogte van 3.146 meter is van oudsher een spiritueel centrum voor zowel de Hindoe als de Boeddhistische gemeenschap. Daarbij is er een adembenemend landschap met een breed uitzicht over de Himalaya.
Voor het aantrekken van toerisme zal men zich wel goed in moeten leven in de wensen van de bezoekers.
Al met al weer een bijzonder bezoek waarbij blijkt dat het schoolbestuur goede contacten heeft met de lokale politiek.
Nieuws vanuit onze sponsors:
Studiedag bij de Wilde Ganzen:
Afgelopen juni organiseerde de Stichting Wilde Ganzen, onze hoofdsponsor, een studiedag.
Jan Schouw was daar namens onze stichting aanwezig. Het is een leerzame dag geworden; de uitwisseling tussen allerlei projecten, interessante voorbeelden en de aanwezigheid van deelnemers aan projecten uit verschillende landen, maakte de dag meer dan de moeite waard. Onze stichting kon op het slot van de dag ook nog even het podium pakken om een blijk van dank vanuit Shailung in de vorm van een oorkonde, te overhandigen aan de voorzitter van de Wilde Ganzen.
Bericht van de Stichting Interkerkelijke 40-dagenaktie Laren-Blaricum-Eemnes:
Ria Vos, secretaris laat weten: Wij steunen al meer dan 45 jaar tijdens de 40-dagentijd actie binnen de BEL-gemeenten projecten in ontwikkelingslanden. In 2019 kwamen wij in contact met de Stichting Ton Memorial School Sailung, die een nieuw aardbevingsbestendig schoolgebouw in Nepal wilde realiseren. Een zeer ambitieus project, maar dat volledig beantwoordde aan het doel, wat wij voor ogen hebben: een stichting geleid door personen, die zich geheel belangeloos inzetten, om kansarme kinderen, vrouwen en gemeenschappen een kansrijke toekomst te bieden. Inmiddels staat er nu in Sailung een prachtig schoolgebouw, ondanks moeilijke weersomstandigheden en Corona-problemen. Wij zijn trots, dat wij deze stichting hebben kunnen steunen in het realiseren van dit ambitieuze project en hebben nu ook onze steun toegezegd voor het volgende project, een medisch steunpunt annex geboortecentrum, in het volle vertrouwen dat ook dit project succesvol zal worden afgerond.
Gezocht: sponsors!
Hoe mooi is het om te zien dat ook de kinderen van minder welvarende gezinnen op gaan in de groep zodra zij een schooluniform hebben. Zo’n 30% van de ouders van kinderen op school kunnen geen schoolbijdragen betalen en hoeven voorlopig niet te betalen, maar worden aangesproken als hun financiële situatie gunstiger is. Er zullen vermoedelijk wel altijd situaties blijven waarbij ouders de schoolbijdrage niet kunnen betalen. Op dit moment is dit een groep van 33 kinderen. Hiervan zijn al 23 kinderen gesponsord. Als we alle kinderen gesponsord krijgen dan draait de school inclusief de sponsoring financieel zelfstandig. Recent hebben we zelfs uit Frankrijk en Nepal sponsoren voor de kinderen mogen verwelkomen.
Bericht van de penningmeester Jan Schouw:
We hebben de afgelopen maanden weer nieuwe sponsors mogen verwelkomen. Dit levert ons een stabiele inkomstenstroom van ongeveer € 850 per maand op. Wij dragen op dit moment bij aan de kosten van de school (salarissen, onderhoud) met € 595 per maand. Naast nog wat minimale kosten (kosten bank, verzekering) hebben we nu dus een goede balans tussen uitgaven en inkomsten.
De container-actie heeft extra uitgaven met zich meegebracht. De materialen die uiteindelijk op de plek van bestemming terecht zijn gekomen hebben ons aan vervoer, benodigde documenten, opslag en onvoorziene zaken € 12.227 gekost. Begroot was €7500. Het verschil is veroorzaakt door toch nog veel meer bureaucratie (en corruptie) dan we gedacht hadden in Nepal, en daarmee samenhangend extra kosten voor tussentijdse opslag, verblijfkosten etc.
Dank voor al uw gulle bijdragen de afgelopen periode. Daar kunnen we weer mooie projecten mee realiseren, zoals de aanleg van een schoolplein met lokale stenen, het installeren van de computers, de aanschaf van keukenmateriaal en opbergkasten voor in de klaslokalen.
Namasté en mocht je na het lezen van deze nieuwsbrief vragen hebben kun je mij of één van de andere bestuursleden persoonlijk benaderen.
In de volgende nieuwsbrief zullen we verder ingaan op de nieuwe projecten die op stapel staan.
Met dank voor de support en hartelijk groet namens het bestuur,
Jan Post
jan.post@sailung.nl