Zeker wel een beetje trots kunnen we melden dat de Ton Memorial school na de deelname aan de regionale klassentest 2080 twee van de vijf beschikbare ster-awards heeft behaald. De sterren waren beschikbaar voor de klassen 5, 7, 8, 10 en 12 welke de hoogste gemiddelde scoren over de verschillende vakken hadden gescoord. Onze school heeft meegedaan met de klassen 3 en 5 en door beide zijn de beste scoren van 30 scholen behaald. Kinderen, docenten en scholen met de topscores kregen sterren, een award en geldprijs. Met dit geweldige resultaat werd nogmaals de kwaliteit van de opleiding erkend.
Samenvatting van het Onderwijssysteem in Nepal (op website)
Nu we midden in het proces zitten van schoolintegratie (november 2024) is het goed om eens een overzicht van het onderwijssysteem in Nepal te delen.
De zaken die hieronder als algemeen worden beschreven hebben we zeker gezien. De oorsprong van de oprichting van de Ton Memorial School Sailung is ook gelegen in lokale wens voor goed onderwijs.
Het onderwijssysteem in Nepal bestaat uit vijf hoofdniveaus, elk met specifieke kenmerken en uitdagingen:
- Preprimair Onderwijs (Peuterspeelzaal en Kleuterschool (LKG – UKG):
– Gericht op kinderen van 3 tot 5 jaar.
– Nog steeds in ontwikkeling, met beperkte dekking in landelijke gebieden.
– Vooral aanwezig in stedelijke gebieden en vaak ondersteund door private instellingen.
- Primair Onderwijs (Klassen 1-5):
– Voor kinderen van 6 tot 11 jaar.
– Verplicht en gratis in openbare scholen.
– De overheid biedt gratis leerboeken aan om de toegang te vergroten.
– Uitdagingen: Kwaliteit van onderwijs, lage aanwezigheid van goed opgeleide leraren, en infrastructuurproblemen.
- Secundair Onderwijs:
– Lower Secondary (Klassen 6-8) : Leeftijdsgroep 11-14 jaar.
– Secondary (Klassen 9-10) : Voorbereiding op de Secondary Education Examination (SEE).
– Higher Secondary (Klassen 11-12) : Gelijkwaardig aan het voortgezet onderwijs in andere landen.
– Er zijn zowel openbare als private scholen, met een betere kwaliteit in private instellingen.
– Uitdagingen: Ongelijke toegang in plattelandsgebieden en onvoldoende moderne onderwijstechnologieën.
- Hoger Onderwijs:
– Georganiseerd door universiteiten en autonome hogescholen.
– Bachelor, master en doctoraatsprogramma’s.
– Enkele gerenommeerde instellingen, zoals Tribhuvan University, maar de kwaliteit varieert sterk.
– Veel studenten zoeken studiemogelijkheden in het buitenland vanwege de beperkte infrastructuur en beperkte opties in Nepal.
- Niet-formeel Onderwijs:
– Gericht op volwassenen en jongeren die geen formeel onderwijs hebben gevolgd.
– Biedt geletterdheidsprogramma’s en beroepsgerichte training.
– Speelt een cruciale rol in plattelandsgebieden waar analfabetisme hoog is.
### Belangrijke Kenmerken en Uitdagingen
– Overheidsbeleid: Gericht op gratis en inclusief onderwijs, maar de uitvoering is inconsistent.
– Private vs. Openbare Scholen: Private scholen leveren over het algemeen betere resultaten, maar zijn duur en niet toegankelijk voor de armere bevolking.
– Geografische Ongelijkheid: Bergachtige gebieden hebben vaak een tekort aan scholen, leraren en middelen. En bedacht moet worden dat kinderen tot soms meer dan 1 uur moeten lopen om naar school te kunnen.
– Onderwijskwaliteit: Veel scholen kampen met een gebrek aan gekwalificeerde docenten en adequate infrastructuur.
– Gendergelijkheid: Hoewel het aantal meisjes dat naar school gaat is toegenomen, blijven culturele normen en armoede uitdagingen voor inclusie.
Het Nepalese onderwijssysteem maakt vooruitgang, maar investeringen in infrastructuur, lerarenopleidingen en inclusie zijn essentieel om toegang en kwaliteit voor alle kinderen te waarborgen.