motorongeluk
Dat was schrikken toen we berichtje kregen dat Makar en Krishna een ongelukje hadden gehad.
“Gelukkig” was het “beperkt” tot 2 gebroken ribben bij Makar en wat kneuzingen bij Krishna.
Makar ,de voorzitter van het schoolbestuur en de bouwcoördinator, reed met zijn motor met Krishna achterop van de bouwplaats naar zijn huis ongeveer 1 km verderop.
Ze zijn bij de kruising van de rivier onderuitgegaan, motor 2 meter lager in het water blijven hangen. De mannen hebben lachend op de grond gelegen omdat ze dit samen wel al wel 100 keer hadden gereden en iedere kuil en hobbel kenden.
NU maar hopen op spoedig herstel.
super mixer
Er moet erg veel beton worden gemengd en op de traditionele manier is dat wel heel veel werk ; daarom is Makar vorige week naar Kathmandu geweest om een betonmixer te kopen. En wat voor één: een super mixer aangedreven door een benzinemotor.
Is wel een investering van €1000,- maar dat wordt zeker weer terugverdiend met besparing aan arbeid en geeft ook nog een betere kwaliteit.
In de filmpjes is het verschil in benodigde arbeid voor het mengen van een paar kruiwagens beton goed te zien.
Ook is met hetzelfde transport een stroomgenerator meegenomen welke door een kerk in Kathmandu is geschonken. De generator stelt de stroomvoorziening veilig zodat ten alle tijden met de beton trilnaald, die tijdens het betonstorten wordt gebruikt voor het ontluchten en inklinken van het beton, gewerkt kan worden.
De bouw verloopt voorspoedig
Gisteren 15 november, was het heugelijke moment dat het funderingswerk klaar was.
Er is zeer veel werk verzet, fundatieplaten gemaakt, daarin het staalwerk voor de palen bevestigd. Fundatiemuren gestapeld/gemetseld met daarbovenop de betonnen dwarsverband balken.
Afgelopen 3 weken alweer 7 vrachtwagenladingen zand en grit afgeleverd. Nu van een andere locatie, dichterbij, slechts 25 kilometer maar wel nog 5 uur rijden voor de vrachtwagens wegens de moeilijke weg.
De funderingsbasis is gereed !!!
Komende week is de bulldozer in de buurt en zal worden ingezet om het terrein te egaliseren.
Veel bereikt in 6 weken met het vaste bouwteam van 7 man, die 7 dagen in de week aan het project werken, en de lokale support waarmee er op piektijden 20 man op de bouwplaats werkzaam zijn geweest.
Hopelijk blijft ook het weer nog een tijd meewerken. Voor de bouwers zijn al wel extra dekens aangeschaft wegens de koude nachten.